13 Nisan 2009 Pazartesi

ÇOCUK RESMİNİ YORUMLAMA

Eğer çocuğunuzun yaptığı resimleri okuyabilirseniz size gönderdiği mesajın şifrelerini çözdünüz demektir.

“Ne mesajı? Çocuk sadece karalıyor.” Dediğinizi duyar gibiyim.

1.Adım:
Bakın ve sorun.Özellikle halkalar çizdiği dönemde çocuğunuz resimle mesaj vermeye başlar. Ancak bu dönemde mesajı çizdikleriyle değil, sözleriyle anlatır. Resim bir araçtır. Çocuğunuza ne yaptığını sorun. Verdiği cevapları dikkatle dinleyin. Örneğin:“Çiçek yaptım.” dediğinde ondan çizdiği çiçeği göstermesini isteyin ve çizimi inceleyin. (Sakın eleştirmeyin. “Hani çiçek? Hangi çiçekten söz ediyorsun?” türünden sorular sormayın. Çocuğunuz henüz benmerkezci dönemdedir ve neyi nasıl görmek isterse öyle görür. Gösterdiği tek bir çizgi, karalama ya da halka olabilir ama o çiçek yapmıştır.) Kâğıdın ortasına mı çizmiş, kenarına mı çizmiş, hangi renkle çizmiş, büyük mü yoksa küçük mü çizmiş? Bakın ne anlatıyor? Çocuğunuz büyüdükçe resimler anlaşılır hale gelmeye başlar. Çocuğunuza ne yaptığını sormaya devam edin. Birden fazla obje çizeceği için, neyi nereye yerleştirdiğine bakın. Renklerini inceleyin.

2.Adım:
Ne,nedir?Kâğıdın ortasına ve büyük çizilen objeler çocuk için önemli olanlardır. Kâğıdın kenarına kaydıkça ve küçüldükçe önemi azalır. Eğer çocuk belli bir rengi çok seviyor ve kullanıyorsa renk değerlendirmesi objektif olmayabilir. Çünkü çocuk salt önem verdiği objeleri sevdiği renge boyayabileceği gibi, önemsizleri de aynı renge boyayabilir. Çocuklar genellikle mutlu ve huzurlu ise canlı renkleri, mutsuzsa soluk ve siyah ağırlıklı renkler kullanma eğilimindedir. Aslında çocuğunuzun resmini onun el yazısı gibi görür ve onu kendine özel bir çocuk olarak değerlendirirseniz; onu anlamanız daha kolay olur.

3.Örnekler:

1-Beş yaşındaki kız çocuğu kâğıdın ortasına büyük bir kadın resmi çizmişti. Kadının kırmızı bir elbisesi vardı. Kucağında da küçük bir çocuk vardı. Hemen yanına diğer çizdiklerinden daha soluk bir renkle küçük bir kız çocuk resmi çizmişti ama boyut olarak küçüktü. Kâğıdın bir köşesine çok küçük bir erkek resmi çizmişti.

Yorumu: Çocuğa sorulduğunda ortadaki kadının annesi olduğunu söyledi. Annesinin ortaya ve büyük çizilmesinden annenin önemli olduğunu görebiliyoruz. Anneyi çizerken kullandığı renklerden anne ile sorunu yokmuş gibi değerlendirilebilir. Ancak kadının yanında küçük çizilmiş kız çocuğunun kendisinin olduğunu söylemesi kendini iyi hissetmediğinin bir işareti. Kadının kucağındaki çocuğun kardeşi olduğunu söyledi. Küçük çizdiğinden öneminin az olduğunu düşünsek bile kardeşin anneye yakın olduğunu anlatıyor küçük kız. İleride kâğıdın kıyısına yapılmış erkek resminin babası olduğunu söyledi Bu da babayla arasındaki mesafeyi ifade etmektedir.

Gerçekte kardeşi yeni doğduğu için anneanne ile kalan küçük kız için bulunduğu durumu resmetmiştir. Anneyle bir sorunu olmasa da anneden uzak olduğu için kendini kötü hissetmektedir. Kardeşi annesinin kucağındadır. Babayla mesafe açıklığı zaten açıktır.

2-Dört yaşında bir kız çocuğu kâğıda kocaman bir dikdörtgen çizmişti. Onun içinde iki dikdörtgen daha vardı. Dikdörtgenlerin içine birer çocuk resmi çizmişti. Buraya kadar her şey normaldi. Ancak dikdörtgenlerden birine siyah pastelle çarpı atmıştı.

Yorumu: Sorulduğunda büyük dikdörtgenin odası, diğer iki dikdörtgenin de yatakları olduğunu söyledi. Çarpı atılan kardeşinin yatağıydı. Kardeşini istemiyordu. Annenin birkaç ay önce doğum yaptığını biliyorduk. Anne okula geldiğinde “küçük kızın odasında kardeşi kalıyor değil mi?” diye sordum. Anne şaşırdı, “Tahmin ettiniz ya da eşim söyledi, değil mi?”dedi. Ona kızının resmini gösterdim. Çarpı işaretini göstererek “Kardeşine şiddet geliştirebilir.”dedim. “Kardeşine saldırdı bile, bu nedenle bebeği bizim odamıza aldık diye cevap verdi. Biz anneyi görünceye kadar mesajı iletmekte geç kalmıştık.

Örnekler çoğaltılabilir. Bizimle deneyimlerinizi paylaşın. Bekliyoruz.

Hiç yorum yok: